Intelligentie versus cognitie: tijd voor een (goede) relatie
Kees-Jan Kan en Han van der Maas

De evolutie van algemene intelligentie
Annemie Ploeger
(1 reactie)

Tweelingstudies en intelligentie
Mark Patrick Roeling
(2 reacties)

Hoogbegaafde leerlingen en het onderwijssysteem
Lianne Hoogeveen

Meertaligheid en intelligentie
Elisabeth van der Linden
(3 reacties)

Onzin over het IQ van Afrikanen
Jelte Wicherts
(5 reacties)

Swarm Intelligence
Jelmer van Ast

Intelligent design?
Ronald Meester
(1 reactie)

Het mensbeeld van de Thora
Peter van 't Riet
(2 reacties)

Een congres over intelligentie, word je daar slimmer van?
Robin van Wechem en Leon Reteig
(1 reactie)


colofon  issn 1879-8144  6 juni 2010


                 

BLIND
interdisciplinair online tijdschrift   | BLIND 24




BLIND 24 - Intelligentie
sluiten

Hoofdredactie

Ruben Post
Robin van Wechem


Eindredactie

Robin van Wechem (Nederlands)
Sarah Welling (Engels)


Redactie

Feline Dijkgraaf
Martin Olsthoorn (penningmeester)
Daphne van der Pas
Leon Reteig
Marijn Schaaf
Suzanne Tholenaar
Arno Verweij (webmaster)


Redactieraad

drs. Kim van den Berg
dr. Wim Ghijsen
drs. Machiel Keestra
dr. Bernard Kruithof
drs. Tamara Metze
dr. Onno Meijer
Lucy Wenting, MA


klik hier voor huidige redactie

24
Intelligentie

Wat is intelligentie? Ben je slim als je een hoge score op een IQ-test hebt of kan zo'n test helemaal geen algemene intelligentie meten? Psychologen Kees-Jan Kan en Han van der Maas onderscheiden intelligentie van cognitie en stellen dat verschillende onderdelen van intelligentie elkaar wederzijds beïnvloeden. Evolutionair psycholoog Annemie Ploeger vraagt zich af of intelligentie een indicatie is van algemene slimheid of een geëvolueerde set van domeinspecifieke overlevingstactieken.

Is intelligentie aangeboren of aangeleerd? Tweelingenstudies laten zien dat de genetische invloed van intelligentie toeneemt met de leeftijd, waardoor omgevingsfactoren op de ontwikkeling van intelligentie vooral bij kinderen een grote rol spelen. Hoogbegaafde kinderen moeten daarom eigenlijk altijd een aangepast leertraject volgen terwijl meertalige kinderen de voordelen van hun meertaligheid hun hele leven behouden.

Zijn Afrikanen dommer dan westerlingen of is onderzoek dat dit bevestigt gebaseerd op vooroordelen en onzorgvuldig? Jelte Wicherts pleit voor het laatste. Hoe komt het dat vogels in een V vliegen en mieren elkaar nooit voor de voeten lopen? Jelmer van Ast bespreekt het concept 'swarm intelligence' en laat zien hoe dat in computersimulaties kan worden toegepast.

Voor wie dan nog niet slim genoeg is, is er de metafysische vraag of de mens is ontworpen door een God of het product is van het toeval der natuur. Wiskundige en wetenschapsfilosoof Ronald Meester neemt stelling in een controversieel debat.

In het jodendom is leren een essentieel onderdeel van het leven. Mensen moeten hun hele leven blijven leren en als onderwijzers niet meer zelf leren, mogen ze geen les meer geven. Zijn er daarom zoveel joodse Nobelprijswinnaars?

Tot slot nam Blind een kijkje bij de praktijk van Bèta-gamma. Het eerste interdisciplinaire congres in maart behandelde in zes uiteenlopende colleges intelligentie in al haar veelzijdigheid. Het congresverslag beschrijft een uiterst boeiende dag.

Wij wensen u veel leesplezier.

De redactie