Een goed begin is het halve werk
Fenna van Nes
(2 reacties)

Leergedrag, empathie en geweld: zelfde oorsprong?
Simon De Keukelaere
(6 reacties)

Houd je aandacht erbij!
Anna Hoekstra
(6 reacties)

De gewillige geschiedenis
Alexander Albicher

Het omstreden studiehuis
Hermien Mijnen

Waarom nieuw leren?
Robert-Jan Simons
(1 reactie)

Leren in een kennissamenleving
Joseph Kessels

Interview: Digitaal leren: een kruising tussen Sim City en Catan
Hanneke Posthumus
(2 reacties)

De filosofie van het leren
Pieter Adriaans
(1 reactie)

Internationale leerstrategieën
Daniel Paarlberg

De universiteit als stad
Rein de Wilde


colofon  issn 1879-8144  3 februari 2006


                 

BLIND
interdisciplinair online tijdschrift   | BLIND 7




BLIND 7 - Leren
sluiten

Hoofdredactie

Elisa Hermanides
Arno Verweij


Redactie

Liesbeth Beneder
Inge van der Bijl
Auke Pols
Hanneke Posthumus


Redactieraad

prof. dr. Johan van Benthem
drs. Kim van den Berg
dr. Casper de Groot
prof. dr. Michel Haring
prof. dr. Ed van den Heuvel
drs. Machiel Keestra
dr. Bernard Kruithof


klik hier voor huidige redactie

7
Leren

Onderwijs wordt als noodzakelijk gezien voor de kenniseconomie. Omdat iedereen echter zijn eigen leerervaringen heeft, zijn er veel verschillende meningen over hoe dat onderwijs eruit moet zien. Dit nummer van BLIND! gaat over de basis van dat onderwijs, het leren.

Welke psychologische en biologische aspecten zijn van belang als het gaat om leren? Jonge kinderen gebruiken bepaalde strategieën om zich rekenvaardigheden eigen te maken (Fenna van Nes), volwassenen maken gebruik van imitatie (Simon De Keukelaere). In het artikel van Anna Hoekstra kunt u lezen wat voor effect aandacht en vermoeidheid kunnen hebben op onze prestaties.

Er liggen verschillende idealen aan de basis van het onderwijs in Nederland. We kijken kritisch naar het huidige geschiedenisonderwijs (Alexander Albicher), naar het Studiehuis (Hermien Mijnen) en het zogenaamde Nieuwe Leren (Robert-Jan Simons). Joseph Kessels stelt in zijn artikel de vraag of het huidige onderwijs niet te beperkt is: kunnen we niet beter ons hele leven door blijven leren?

Wat kunnen we eigenlijk doen met onze kennis over leren? Met behulp van moderne ontwikkelingen kunnen nieuwe leerzame projecten worden opgezet (Hanneke Posthumus), maar we kunnen ook kijken naar de toekomst van leren in de kunstmatige intelligentie door middel van een terugblik op eeuwenoude filosofie (Pieter Adriaans) of onze maatschappij ontwikkelen door te leren van succesvolle oplossingen elders in de wereld (Daniel Paarlberg).

Wij wensen u veel leesplezier!

de redactie