6    De liefde

Liefde zonder emotie
Irene Conradie
- 6 reacties

Verliefdheid nader beschouwd
Ad Vingerhoets en Miranda van Tilburg
- 6 reacties

Ontplooiing
Elisa Hermanides
- 3 reacties

De liefde ontleed
Maarten Frankenhuis

Mantelzorg
Hanneke Posthumus

Column: De liefde, een bedrijfstak op internet
Olaf Penne
- 1 reactie

colofon  issn 1879-8144  3 december 2005

Alle edities   Vakgebieden            
English   Over Blind       Vacatures
Volg ons:               
© 2004–2019 Blind    disclaimer   cookies

 

BLIND
6
 online interdisciplinair tijdschrift  
BLIND 6
alle edities      



zoeken + vakgebieden       



random editie       



vorige editie       



volgende editie       
naar boven       

Internetdaten: iets voor wanhopige nerds of een handige moderne manier om de juiste partner te vinden? In deze column schetst Olaf Penne een positief beeld van de wondere wereld van het internetdaten.

Olaf Penne (1975) heeft bedrijfseconomie gestudeerd aan de Erasmus Universiteit in Rotterdam. Na een aantal jaren in het bedrijfsleven gewerkt te hebben, is hij thans werkzaam als docent bedrijfseconomie aan de Hogeschool van Amsterdam.


Lees de column

BLIND 6 - De liefde
sluiten

Hoofdredactie

Elisa Hermanides
Arno Verweij


Redactie

Liesbeth Beneder
Inge van der Bijl
Daniel Paarlberg
Auke Pols
Hanneke Posthumus


Redactieraad

prof. dr. Johan van Benthem
drs. Kim van den Berg
dr. Casper de Groot
prof. dr. Michel Haring
prof. dr. Ed van den Heuvel
drs. Machiel Keestra
dr. Bernard Kruithof


klik hier voor huidige redactie


sluiten

De liefde, een bedrijfstak op internet

              
alle bijdragen van deze auteur
korte inleiding & meer over de auteur
all articles by this author
short intro & about the author
column door Olaf Penne

De liefde is business en internet is booming. Internetondernemers hebben daarom al vroeg ontdekt dat internet een uitermate geschikt medium is voor het leggen van nieuwe contacten. Op de Nederlandse markt zijn veel websites actief die singles de mogelijkheid geven om andere singles te ontmoeten. De markt van datingsites begint langzamerhand in een volwassen stadium te komen. Een korte rondgang op het net leert ons dat de producten op diverse manieren worden aangeboden. Elke website probeert zich te onderscheiden met specifieke unique selling points. Zo kunnen de members bij de Nederlandse marktleider Lexa bijvoorbeeld een paar kenmerken invullen, waarna ze met een creatief verhaal en een lokregel andere singles uitnodigen tot een reactie. De site One Hello heeft een ingebouwde match-service. Op basis van de kenmerken van de singles en van de gewenste match rekent de computer voor elke andere member het match-percentage uit. Dit spaart de moderne en snelle single een hoop tijd! Ook zijn er websites die zich richten op speciale doelgroepen: match4me richt zich bijvoorbeeld op hogeropgeleiden en gaychat.nl richt zich op diegenen die op zoek zijn naar iemand van hetzelfde geslacht. Er bestaan ook diverse sites voor singles die specifiek op zoek zijn naar vrienden buiten de landsgrenzen.

Veel alleenstaanden ervaren nog steeds koudwatervrees voor het gebruikmaken van datingsites op internet. Een profiel met foto op het net achterlaten om kenbaar te maken dat je in bent voor een date, een vriendschap of een relatie, wordt door sommigen nog steeds als een niet geaccepteerd verschijnsel gezien. Het medium moet nog steeds het imago van de relatiebemiddelingsbureaus en de contactadvertenties van zich afschudden. Internetdaten is juist iets luchtigs en iets laagdrempeligs. Het is niet bedoeld voor wanhopige relatiezoekers, maar voor levensgenieters die het leuk vinden om te chatten, te mailen en te daten met andere singles. Een datingsite is een medium dat past in deze snelle en geïndividualiseerde maatschappij. En de cijfers bewijzen het: 20% van de relaties ontstaat momenteel via datingsites! Internet is net als in heel veel andere branches niet een vervanger van de traditionele manieren om in contact te komen met nieuwe mensen, maar een extra medium voor de moderne consument.

Nu iets over mijn persoonlijke ervaringen. In het vroege voorjaar van 2002 had ik mijn eerste internetdate, en na deze zeer positieve ervaring zijn er nog een aantal gevolgd. Het waren dates met vrouwen die ik anders waarschijnlijk nooit was tegengekomen, en dat maakte deze afspraakjes extra boeiend en interessant. Via MSN en e-mail hadden zowel mijn date als ik een erg goed beeld kunnen vormen van elkaar. Daardoor konden we ons gesprek meteen al op een interessant level beginnen. Bovendien wisten we van tevoren dat we allebei een leuk avondje uit konden verwachten. Ook van vrienden hoor ik positieve verhalen, en soms kom ik een bekende tegen op een site. In de loop der jaren heb ik het medium al aan veel vrienden en familieleden aanbevolen, met postieve reacties als gevolg. Het internetdaten heeft maar twee nadelen: het kost veel tijd en het werkt verslavend.

Het aantal singles in Nederland zal de komende jaren alleen maar groter worden: de technologie op het gebied van internet maakt steeds meer mogelijk en het begrip internetdaten zal steeds meer ingeburgerd raken. Internetondernemers kunnen de komende jaren dus nog veel geld blijven verdienen aan de liefde via het net.

Olaf Penne

Tekening door Inge van der Bijl

Lees nóg een artikel over

media


of lees verder in

of deel

                   

Reactie van Hedwich van der Goot

Geplaatst op 13 juni 2014 om 17:46:27

Beste webmaster,

Onze datingsite bestaat nu een half jaar. We hebben al veel aandacht
gehad van verschillende websites, kranten, radio en andere media. We zijn zelfs al een paar keer op tv geweest bij diverse programma's.

Graag willen we onze naam ook via uw website bekend maken om zo de mogelijkheid te bieden om mensen met elkaar te verbinden.

Met vriendelijke groet,

Hedwich van der Goot
Team Hokjesdating
www.hokjesdating.nl


Reageren




De redactie behoudt zich het recht voor om reacties in te korten of te verwijderen indien daar reden toe is.


           


Lees nóg een artikel over

media



Alle edities   Vakgebieden  
             
Wilt u op de hoogte gehouden worden van nieuwe edities en activiteiten van Blind? Meldt u aan voor onze digitale nieuwsbrief:



Het e-mailadres wordt alleen gebruikt voor toezending van de e-mail met de links naar de nieuwe editie. Het adres staat opgeslagen bij MailChimp. MailChimp hanteert een eigen privacybeleid waarmee u instemt als u zich abonneert op onze nieuwsbrief. Elke nieuwsbrief toont een link waarmee toezending kan worden gestopt. Om uw adres eventueel nog te laten verwijderen uit het opzeggingenbestand stuurt u een e-mail aan redactie@ziedaar.nl.