9    Stad en land

Culturele en ruimtelijke constructies van stad en platteland
Henk de Haan
- 1 reactie

Taal in stad en land
Nicoline van der Sijs
- 1 reactie

Knuffeldier of knakworst?
Birgit K. Boogaard en Bettina Bock
- 2 reacties

Segregatie en herstructurering in Nederland
Bart Sleutjes
- 1 reactie

Interregnum
Elisa Hermanides

Zeven mythen over gated communities
Manuel Aalbers
- 1 reactie

Poldergrenzen
Wijnand Boonstra

Column: Bindende elementen
Stephan Okhuijsen
- 3 reacties

colofon  issn 1879-8144  14 juli 2006

Alle edities   Vakgebieden            
English   Over Blind       Vacatures
Volg ons:               
© 2004–2019 Blind    disclaimer   cookies

 

BLIND
9
 online interdisciplinair tijdschrift  
BLIND 9
alle edities      



zoeken + vakgebieden       



random editie       



vorige editie       



volgende editie       
naar boven       

Je persoonlijke identiteit wordt steeds minder bepaald door je fysieke omgeving alleen. Stephan Okhuijsen geeft in zijn column een creatieve interpretatie van het thema, door te graven in zijn eigen ervaring en te kijken in hoeverre wonen in een stad of land je identiteit bepaalt.

Stephan Okhuijsen is beter bekend als Steeph van het politieke weblog Sargasso. Hij studeerde enkele jaren informatica en filosofie, is momenteel manager voor ICT-projecten bij Airmiles en iDEAL. Verder is hij actief geweest voor de Socialistische Partij op lokaal niveau.


Lees de column

BLIND 9 - Stad en land
sluiten

Hoofdredactie

Elisa Hermanides
Arno Verweij


Eindredactie

Inge van der Bijl


Redactie

Iris Groen
Auke Pols
Hanneke Posthumus


Redactieraad

prof. dr. Johan van Benthem
drs. Kim van den Berg
dr. Casper de Groot
prof. dr. Michel Haring
prof. dr. Ed van den Heuvel
drs. Machiel Keestra
dr. Bernard Kruithof


klik hier voor huidige redactie


sluiten

Bindende elementen

              
alle bijdragen van deze auteur
korte inleiding & meer over de auteur
all articles by this author
short intro & about the author
column door Stephan Okhuijsen

Waar hoor je bij? Een Rotterdammer identificeert zich met zijn stad en soms met Feyenoord. Maar als Nederland speelt, is het ook 'zijn' ploeg.

Steden en landen zijn entiteiten die bepalend kunnen zijn voor de identiteit. Die identiteit ontstaat in de contacten met stad- en landgenoten. Was je ergens anders opgegroeid dan had je waarschijnlijk een andere binding gehad. Het ontstaan van die binding vereist wel contact met medebewoners van de stad of het land. School, buurt, sportvereniging en supermarkt spelen hierin een rol. Maar wat gaat er gebeuren als de school online gevolgd kan worden, boodschappen thuisbezorgd worden, de sportvereniging vervangen wordt door een commercieel fitnesscentrum en het contact met de buren beperkt blijft tot goedendag zeggen? Zelf woon ik in Utrecht en spreek ik mijn buren nog regelmatig, maar ik heb vaker online contact met mijn collega redacteuren van het weblog Sargasso.

Wat gebeurt er als mensen dagen, nachten, weken, jaren online doorbrengen en in het Engels chatten met mensen met wie ze een bepaalde interesse, zoals de Arctic Monkeys, delen? Recent schreef ik ergens online een stuk over de muur in Israël. Daar reageerde een Israëliet op die een heel andere mening was toegedaan. De inbreng van zijn kant heeft mijn mening weer beïnvloed. De fysieke afstand leek niet te bestaan, zo betrokken was ik met het onderwerp.

Grenzen vervagen als je net zo goed voor weinig geld een huis vlak over de Duitse grens kan kopen en van daaruit je leven kan leiden en zelfs kan telewerken. Grenzen vervagen als er geen drempels zijn om met de hele wereld continu contact te hebben. Dan verdwijnt ook de binding met de hiërarchie van stad en land. Daarmee verdwijnt mogelijk ook de betrokkenheid voor wat er gebeurt met de stad of het land. Mensen hebben nu al moeite om zich bijvoorbeeld te verdiepen in een gemeenteraadsverkiezing. Veel mensen hebben geen notie van wat de invloed van de politiek is op hun leven in de stad. Dat wordt nog minder als je het wonen in een stad isoleert van het omgaan ermee.

Het omgekeerde kan echter ook gebeuren. Online community's kunnen ook specifiek voor buurten, wijken, steden of een land opgezet worden. De eerste voorbeelden zoals Zeeburg.nu komen al op. Community's als deze maken contact juist laagdrempelig. Online is het tegenwoordig makkelijker praten met buren dan erbuiten. Je vormt makkelijker speciale groepen met een gezamenlijk doel. De gemeente overtuigen van het plaatsen van een paar banken in het park of het signaleren van negatieve trends: het gaat met enige toetsaanslagen. Niet meer huis aan huis lopen met vragen om steun, niet meer pamfletten verspreiden bij het winkelcentrum, maar gewoon een mededeling plaatsen.

Is dit dan nog wel dezelfde soort binding als vroeger? Waarschijnlijk niet. Maar net als de mens zich in de loop der eeuwen heeft aangepast van het wonen in kleine gehuchten naar het wonen in metropolen en overbevolkte landen, zo kan het zich vast ook aan deze ontwikkelingen aanpassen. Wellicht is een minder strakke binding met de directe omgeving of het eigen land een goede ontwikkeling om te helpen op lange termijn de wereld meer als een geheel te zien. Een geheel dat samenwerkt, in plaats van een reeks van staten die elkaar soms bestrijden.

Illustratief voor dit verschijnsel is het collectieve weblog Sargasso, waar ik deel van uit mag maken. De redactieleden delen een drive om de gebeurtenissen in de wereld en Nederland in het bijzonder kritisch aan de kaak te stellen. Maar de helft van de vijftien redactieleden heeft elkaar nog nooit in het echte leven ontmoet. Een van de redacteuren woont zelfs in Ecuador en een ander in België. Toch was het mogelijk om met deze groep het debat over de Europese grondwet te beïnvloeden door er met verschillende expertises en invalshoeken online over te schrijven. Op straat passeren we elkaar zonder elkaar te herkennen. In het publieke debat versterken we elkaar en vormen we een team.

Hoe het ook zal gaan, het is een interessante tijd om te observeren en een interessante tijd om in te leven.

Lees nóg een artikel over

media

politiek

sociologie


of lees verder in

of deel

                   

Reactie van Hees

Geplaatst op 8 augustus 2006 om 23:03:17

Mooi stuk, maar één aanname-fout: een Rotterdammer die zich met een plaatselijke club 'identificeert' (heel fout woord in die groep, ze 'zijn' die club), identificeert zich vrijwel per definitie niet voor Oranje, als de identificatie maar fanatiek genoeg is. En dat is niet alleen des Rotterdammers, alle steden in Nederland kennen dit verschijnsel. Direct gevolg? Een ander publiek bij Oranje, dan bij de Eredivisie. In alle grote voetballanden (laten we Engeland nemen) is het nationalisme groot genoeg om zeg Man United hooligans schouder aan schouder de landseer te verdedigen met pak em beet Chelsea Headhunters. In Nederland zal een Feyenoorder nooit in hetzelfde kamp zitten als een amsterdammer, een Utrechtenaar voor een Hagenees op komen, en ga zo maar door. Precies om deze reden hebben we in Nederland een zeer gevreesde 'club-reputatie', en zijn we tegelijkertijd een zeer geliefde 'interland'-gast.Raar, maar waar.


Reactie van Stephan Okhuijsen

Geplaatst op 23 augustus 2006 om 14:27:40

Hees, dat is een terechte opmerking. Eigenlijk kan je dit voorbeeld geven voor alle sporten, behalve het voetbal waarschijnlijk. Dat neemt niet weg dat er toch wel een groep is die wel degelijk op beide niveaus supporter zijn. Ze behoren dan waarschijnlijk niet tot de harde supporterskern van een club, maar tot de grote groep sympathisanten.En wellicht gaat het voorbeeld wel meer op naarmate er meer spelers van Feyenoord in het NL-11tal zitten.


Reactie van Stephan Okhuijsen

Geplaatst op 22 november 2006 om 15:03:20

Voorbeeld van een in het artikel aangehaalde wijk-website:http://www.parkwijkalmere.nl/


Reageren




De redactie behoudt zich het recht voor om reacties in te korten of te verwijderen indien daar reden toe is.


           


Lees nóg een artikel over

media

politiek

sociologie



Alle edities   Vakgebieden  
             
Wilt u op de hoogte gehouden worden van nieuwe edities en activiteiten van Blind? Meldt u aan voor onze digitale nieuwsbrief:



Het e-mailadres wordt alleen gebruikt voor toezending van de e-mail met de links naar de nieuwe editie. Het adres staat opgeslagen bij MailChimp. MailChimp hanteert een eigen privacybeleid waarmee u instemt als u zich abonneert op onze nieuwsbrief. Elke nieuwsbrief toont een link waarmee toezending kan worden gestopt. Om uw adres eventueel nog te laten verwijderen uit het opzeggingenbestand stuurt u een e-mail aan redactie@ziedaar.nl.