49    Digitale wereld

Love me Tinder: romantiek of algoritmen?
Serena Daalmans

Digitalisering van de vruchtbaarheid
Ellen Algera

3D-printen in de biomedische wetenschappen
Sylvia van Kogelenberg en Sarah-Sophia Carter

Hoe wilt u uw dossier, elektronisch of op papier?
Merel Spaander

Interview: Speelt digitalisering een rol bij burn-out bij millennials?
Merel Spaander

Online en offline pesten: zoek de verschillen
Beau Oldenburg en Gijs Huitsing

Can online gaming ditch its sexist ways?
Giovanni Luca Ciampaglia

Veiligheid en cyberspace
Paul Ducheine

colofon  issn 1879-8144  13 februari 2018

Alle edities   Vakgebieden            
English   Over Blind       Vacatures
Volg ons:               
© 2004–2018 Blind    disclaimer   cookies

 

BLIND
49
 online interdisciplinair tijdschrift  
BLIND 49
alle edities      



zoeken + vakgebieden       



random editie       



vorige editie       



volgende editie       
naar boven       

Wie nog nooit van Tinder gehoord heeft móet de afgelopen jaren haast wel onder een steen hebben geleefd. De mateloos populaire datingapplicatie heeft inmiddels 1,5 miljoen gebruikers in Nederland. Toch blijft er veel onbekend over de motieven van de gebruikers. Waar sommigen Tinder zien als mogelijkheid tot een snelle bootycall lijken anderen te hopen de liefde van hun leven te vinden.

Serena Daalmans is docent communicatiewetenschap en is als onderzoeker verbonden aan het Behavioural Science Instituut van de Radboud Universiteit. Ze heeft in 2016 een onderzoek uitgevoerd naar de motieven en doeleinden van Tindergebruikers. Vorig jaar promoveerde ze op een onderzoek naar moraliteit en televisie. In dit artikel gaat ze dieper in op Tinder en de gebruikers zelf, om zo de zin van de onzin te scheiden en ons een beter beeld te geven de werking en reikwijdte van dit relatief nieuwe fenomeen.


Lees het artikel

BLIND 49 - Digitale wereld
sluiten

Hoofdredactie

Annefleur Langedijk


Redactie

Annefleur Langedijk, hoofdredacteur
Esmee Schouten
Iza Korsmit
Merel Spaander
Nora van de Water



Redactieraad

dr. M. Dekker
dr. M. Keestra
drs. S. Sitalsing
prof. dr. F. van Vree
drs. L. Wenting


klik hier voor huidige redactie


sluiten

Love me Tinder: romantiek of algoritmen?

              
alle bijdragen van deze auteur
korte inleiding & meer over de auteur
all articles by this author
short intro & about the author
artikel door Serena Daalmans

In zijn boek The Rosie Project beschrijft Graeme Simsion de queeste naar een romantische partner middels een wetenschappelijk uitgebalanceerde vragenlijst,1 die de hoofdpersoon Don Tillman moet helpen de alcoholisten, rokers, en permanent te laatkomers wetenschappelijk te elimineren uit de datingpool. Maar hij is niet bestand tegen een toevallige ontmoeting met Rosie, die onweerstaanbaar blijkt ondanks al haar slechte gewoontes. Dat realiteit en fictie niet ver van elkaar af hoeven te liggen als het om dating gaat, blijkt uit de overeenkomst tussen de strategie van de fictionele Don Tillman op zoek naar liefde, en twee real life wiskundestudenten aan Harvard University in 1965 die een oplossing zochten voor hun beperkte liefdessucces.2 Onder de naam Operation Match ontwikkelden ze een computerdatingservice die mensen zou matchen aan de hand van een tweetal vragenlijsten met 75 vragen over zichzelf en 75 vragen over hun ideale date. Deze computerdatingservice, die hoopte dating vooral efficiënter te maken, stond aan de wieg van het internetdatelandschap zoals we dat tegenwoordig kennen.

Waar de zoektocht naar de Ware vroeger hoofdzakelijk gefaciliteerd werd door familie, vrienden, bekenden en de kerk,3 word je tegenwoordig steeds vaker in deze zoektocht geholpen door online datingwebsites.4 Het internetdaten in Nederland begon in 1998, toen de datingwebsite D-Date.nl werd gelanceerd. Het landschap aan betaalde datingwebsites is sindsdien enorm gegroeid, met als belangrijke spelers Lexa.nl, Relatieplanet.nl en E-Matching.5 Online dating speelt tegenwoordig een rol in ongeveer 13 procent van de relaties die tot stand komen, meldt het CBS.6 Een geduchte concurrent voor deze datingsites is echter de opkomst van (gratis) mobiele dating-apps,7 waarvan Tinder veruit de meest populaire is met meer dan 50 miljoen actieve gebruikers.8

Tinder is een geosociale datingapplicatie voor smartphones, die werkt middels de ‘Facebook Application Programming Interface’.9 Dat betekent dat de app gebruikmaakt van de locatie en het Facebook-profiel van de gebruiker om met anderen in contact te komen. Zodra je inlogt op de app zijn er profielen met foto’s van mannen of vrouwen uit jouw omgeving zichtbaar. Vind je de persoon aantrekkelijk, dan swipe je naar rechts, ben je niet onder de indruk, dan swipe je naar links. Op deze manier maakt Tinder, naar eigen zeggen, op basis van een dagelijkse 1,6 miljard swipes gemiddeld zo’n miljoen dates per week, resulterend in al 20 miljard gemaakte matches sinds de oprichting in 2012.10

Volgens Tomas Chamorro-Premuzic profileert Tinder zich wat jongeren betreft op twee fronten gunstiger als tool in de zoektocht naar liefde dan traditionele online datingwebsites.11 Allereerst profileert het daten via Tinder zich meer als een cool en sociaal spelletje. Swipen op Tinder deel je met je vrienden, in plaats van jouw puur individuele input bij datingsites. Online daten verliest zo het stigma dat het toch nog steeds heeft. Daarnaast vergemakkelijkt Tinder door zijn geo-sociale functionaliteit de overgang tussen het online en real life daten. Als iemand aantrekkelijk is én nabij, dan is de kans op een offline ontmoeting steeds aannemelijker, stelt Chamorro-Premuzic.

Ondanks het grote succes van de app en de mate waarin het gebruik van dating-apps ingeburgerd lijkt te zijn als tool in het dating landschap,7 is niet iedereen razend enthousiast over de dating-app. Variety sprak in een bespreking over de gevolgen van de app op het daten van twintigers al eens over de dating apocalypse,12 en daar voegt psychologe Mirjam Brady-Van den Bos van de universiteit van Aberdeen recent nog het woord McDonalidisation van dating aan toe.13 De app zou niets meer zijn dan een op uiterlijk gerichte vleesmarkt, aangezien de matches in eerste instantie worden gemaakt op uiterlijke kenmerken.14 Naast deze focus op uiterlijk – die haaks lijkt te staan op het klassiek-romantische ideaal dat een liefdesrelatie gebouwd moet zijn op de waardering van innerlijke kenmerken15 – bestaat er de kritiek dat de app eigenlijk alleen gebruikt wordt voor het arrangeren van vluchtige seksuele ontmoetingen. Deze tweestrijd tussen de enorme populariteit en het publieke stigma dat Tinder ten deel viel in de maatschappelijke discussie, heeft geleid tot een drastische toename in het aantal wetenschappelijke exploraties van het fenomeen. Onderzoek verkent onder andere de motieven van Tinder-gebruikers, zet het gebruik ervan af tegen andere online datingmogelijkheden, achterhaalt welke persoonlijkheidskenmerken Tinder-gebruik kunnen voorspellen en verkent de app als tool voor zelfpresentatie en impressie-management.16-21 De onderzoeken tezamen bieden een interessante inkijk in de wereld van Tinder en haar gebruikers. Tinder wordt zowel ingezet voor sociale doelen om bijvoorbeeld romantische contacten op te doen, nieuwe mensen te ontmoeten, alsook vanuit meer ‘individualistische’ motieven als vermaak, het vergroten van het zelfvertrouwen of het arrangeren van (eenmalige) seksuele hookups.16-19 Het palet aan motieven is dus breder dan er in maatschappelijke discussies wordt gesuggereerd, zo stelt ook onderzoeker Jitse Schuurmans:7

‘Een leuke bijkomstigheid van al dat geswipe en gechat is dat er ook redelijk wat vriendschappen ontstaan. Sterker nog, over de hele linie geldt dat de kans groter is dat je een vriend(in) vindt dan een vaste relatie via een dating-app. Het idee dat je via dating-apps alleen maar losse seks vindt, lijkt dus niet te kloppen.’


Tekst loopt door onder foto.


De motieven van Tinder-gebruikers blijken minder transparant te zijn dan bij traditionele datingwebsites en tegelijkertijd ook meer gevarieerd. Online datingsites worden immers hoofdzakelijk gebruikt om een romantische match te maken. Er is echter wel een duidelijk verschil tussen mannelijke en vrouwelijke gebruikers van de app.13,17,20 Mannen zijn strategischer in het gebruik van de app en richten zich met name op de kortetermijndoelen als vrijblijvende dates en eenmalige seksuele ontmoetingen en zij letten daarbij hoofdzakelijk op de uiterlijke kenmerken van de match. Vrouwen zijn kritischer over hun matches, meer bezig met romantiek op de lange termijn en zij baseren hun selectie op emotionele gronden.17

Kortom: online datingtools lijken populair, lijken volledig ingeburgerd, er is een lossere houding ten opzichte van dating-apps, dan zou je verwachten dat het stigma van online daten volledig verdwenen is. En dát blijkt niet zo te zijn. Een verrassende uitkomst. Waar Tinder door met name vrouwen wordt ingezet als tool om een vaste partner te vinden, laat onderzoek zien dat Tinder voor dit doeleinde gebruiken een sociaal taboe is voor zowel mannelijke als vrouwelijke gebruikers.17 Het is dubbel: ondanks dat de app toch vaak in termen wordt besproken als leuk en casual tijdverdrijf en vermaak, lijkt er ook de norm achter te schuilen dat romantische liefde je in het dagelijks leven ‘overkomt’ in plaats van dat je daar strategisch datingtools voor in moet zetten. Dit gaat zelfs en juist op voor personen die hun huidige partner via Tinder hebben ontmoet. Ze geven aan dat ze hen uiteindelijk liever niet op de applicatie hadden ontmoet, maar in real life. Kortom, het lijkt erop dat ons romantische en geïdealiseerde beeld van een toevallige real life ontmoeting met de Ware zich niet door algoritmes laat temmen, ook al zijn ze nog zo succesvol.


Auteur: Serena Daalmans

Lees nóg een artikel over

communicatie

psychologie

sociologie


of lees verder in

of deel

                   

Noten en/of literatuur

1. Simsion, G. (2014). The Rosie project: a novel. Simon and Schuster.
2. Slater, D. (2013). Love in the time of algorithms: What technology does to meeting and mating. Penguin.
3. Montini, T. (1990). Personal relationship ads: An informal balancing act. Sociological Perspectives 33 (3), 327- 339.
4. Valkenburg, P. M. & Peter, J. (2007). Who visits online dating sites? Exploring some characteristics of online daters. Cyberpsychology & Behavior 10 (6), 849-852.
5. NPO (2017). Stand van het Land.
6. CBS.nl (2014). Steeds vaker relatie via internet.
7. Schuurmans, J. (2017). Een op de vijf vrouwen voelt zich wel eens onveilig tijdens date. De Volkskrant.
8. Timmermans, E., & De Caluwé, E. (2017). Development and validation of the Tinder Motives Scale (TMS). Computers in Human Behavior, 70, 341-350.
9. David, G., & Cambre, C. (2016). Screened intimacies: Tinder and the swipe logic. Social Media + Society, 2(2), doi: 2056305116641976.
10. Tinder (2012). About Tinder.
11. Chamorro-Premuzic, T. (2014, januari). The Tinder effect: psychology of dating in the technosexual era. The Guardian.
12. Sales, N.J. (2015, augustus). Tinder and the Dawn of the “Dating Apocalypse”. Vanity Fair.
13. Main, C. (2017, oktober). New Aberdeen uni study reveals Tinder habits of North-east men and women.
14. Eigenraam, A., & Zandstra, P. (2014, oktober). Zo, jij ziet er lekker uit. NRC Weekend, p. 22-23
15. Illouz, E. (2012). Why Love Hurts: A Sociological Explanation. Cambridge: Polity Press.
16. Ranzini, G., & Lutz, C. (2017). Love at first swipe? Explaining Tinder self-presentation and motives. Mobile Media & Communication, 5(1), 80-101.
17. Daalmans, S., Cunningham, C., & van Ommen, M. E. (2016). Love at first swipe? Een kwalitatieve interviewstudie naar de motieven en doeleinden van gebruikers van de applicatie Tinder. Tijdschrift voor Communicatiewetenschap, 44, 134-149.
18. Sumter, S. R., Vandenbosch, L., & Ligtenberg, L. (2017). Love me Tinder: Untangling emerging adults’ motivations for using the dating application Tinder. Telematics and Informatics, 34(1), 67-78.
19. Timmermans, E., & De Caluwé, E. (2017). Development and validation of the Tinder Motives Scale (TMS). Computers in Human Behavior, 70, 341-350.
20. Timmermans, E., & De Caluwé, E. (2017). To Tinder or not to Tinder, that's the question: An individual differences perspective to Tinder use and motives. Personality and Individual Differences, 110, 74-79.
21. Ward, J. (2017). What are you doing on Tinder? Impression management on a matchmaking mobile app. Information, Communication & Society, 20(11), 1644-1659.

Reageren




De redactie behoudt zich het recht voor om reacties in te korten of te verwijderen indien daar reden toe is.


           


Lees nóg een artikel over

communicatie

psychologie

sociologie



Alle edities   Vakgebieden  
             
Wilt u op de hoogte gehouden worden van nieuwe edities en activiteiten van Blind? Meldt u aan voor onze digitale nieuwsbrief:



Het e-mailadres wordt alleen gebruikt voor toezending van de e-mail met de links naar de nieuwe editie. Het adres staat opgeslagen bij MailChimp. MailChimp hanteert een eigen privacybeleid waarmee u instemt als u zich abonneert op onze nieuwsbrief. Elke nieuwsbrief toont een link waarmee toezending kan worden gestopt. Om uw adres eventueel nog te laten verwijderen uit het opzeggingenbestand stuurt u een e-mail aan redactie@ziedaar.nl.