De wreedheid van kinderen

By Inter

In deze paper bespreekt Merel Schogt de wreedheid van kinderen die pesten. Zij brengt dit in verband met de politieke theorie van Jeffrey Murer en tevens de filosofische theorie over wreedheid van Hannah Arendt.

Gesitueerde Expertise

By Inter

Erik Rietveld bespreekt in dit artikel zijn doctoraalscriptie wijsbegeerte. Hierin analyseert hij het werk van Ludwig Wittgenstein, Maurice Merleau-Ponty en Hubert Dreyfus. Volgens hem zou er in de neurowetenschappen meer aandacht besteed moeten worden aan het handelen van experts, zoals dat in de fenomenologie gebeurt. Hiervoor zouden de neurowetenschap en de filosofie dichter bij elkaar moeten komen.

Het dilemma van de vrije wil in de forensische psychiatrie

By Inter

De rechtspraak en de psychologie hebben van oudsher verschillende aannames omtrent menselijke verantwoordelijkheid en vrije wil. Deze twee disciplines moeten echter wel met elkaar samenwerken, bijvoorbeeld bij het bepalen van de toerekeningsvatbaarheid van psychisch gestoorde misdadigers. In dit artikel bespreekt Marleen Nagtegaal vrije wil, verantwoordelijkheid en schuld vanuit strafrechtelijk en psychologisch perspectief. Ze neemt de huidige toerekeningsvatbaarheidsbepaling onder de loep en bespreekt enkele alternatieven.

De oorsprong van de menselijke geest

By Inter

Dat de mens van een primaatachtige voorouder afstamt is redelijk onomstreden. Maar waarom de menselijke geest zich evolutionair heeft ontwikkeld is, 150 jaar na Darwin’s pionierswerk, nog steeds een groot raadsel. In dit artikel worden vier theorieën besproken die een mogelijke verklaring bieden voor die ontwikkeling: man the toolmaker, man the hunter, de sociale intelligentie hypothese en de theorie van het sensuele brein. Uit deze bespreking zal blijken dat de vraag naar de oorsprong van de menselijke geest alleen beantwoord kan worden als kennis uit verschillende disciplines geïntegreerd wordt.

Het StarLab experiment

By Inter

In dit artikel beschrijft Dick Bierman zijn ervaringen bij StarLab, een bedrijf waar wetenschappers uit verschillende vakgebieden samenwerkten. Hoewel StarLab uiteindelijk zakelijk niet wist te overleven, heeft het initiatief wel aangetoond dat het combineren van verschillende disciplines bruikbare nieuwe kennis oplevert.

Linking Disciplines

By Inter

Een veelgehoorde kritiek op interdisciplinaire wetenschap is dat het vaak blijft bij kwalitatief onderzoek. In dit artikel beschrijft Mendel Giezen een manier om interdisciplinair onderzoek ook kwantitatief volwaardig te maken. Dit is mogelijk door verschillende datasets te koppelen.

De Augiasstal van de neurowetenschappen

By Inter

Herman Philipse bespreekt in deze recensie het boek ‘Philosophical Foundations of Neuroscience’. Hierin analyseren neurowetenschapper Max Bennett en filosoof Peter Hacker de neurowetenschappen vanuit een historische en een filosofische optiek. Dit boek laat duidelijk zien hoe groot de meerwaarde van een interdisciplinair samenwerkingsverband kan zijn.

Interview met Fred Spier

By Inter

In dit interview geeft Fred Spier zijn visie op interdisciplinaire wetenschap. Hij spreekt over uiteenlopende dingen zoals wetenschappers als kaartmakers en overkoepelende paradigma’s. Ook maakt hij duidelijk dat interdisciplinariteit meer is dan het samenbrengen van verschillende disciplines.

Fred Spier is sinds 1997 universitair hoofddocent wereld- en mensheidgeschiedenis aan het Instituut voor Interdisciplinaire Studies. Als onderzoeker en docent aan de UvA houdt hij zich al jaren bezig met interdisciplinariteit. In 1994 startte hij, samen met Joop Goudsblom, de interdisciplinaire cursus Geschiedenis in het Groot.

Interdisciplinair studeren

By Inter

In dit artikel geeft Arno Verweij zijn visie op interdisciplinair studeren. Op dit moment zijn de mogelijkheden hiervoor aan de UvA nog beperkt. Door deze mogelijkheden uit te breiden, zal volgens hem ook het probleem van ongemotiveerde studenten kleiner worden.

Interdisciplinair onderwijs

By Inter

In dit artikel schrijft Karel van Dam over de noodzaak van interdisciplinair onderwijs. Veel wetenschappelijke vragen vereisen het gebruik van meerdere theoretische kaders. Studenten moeten daarom bewust gemaakt worden van het bestaan van verschillende kaders en gestimuleerd worden deze te combineren.