Het frame-probleem

By Inter

Hoewel de discussie van het frame-probleem in de filosofische literatuur ondertussen een beetje bekoeld is, wijst het denkwerk van Dennett op het nut van het onderzoek naar Kunstmatige Intelligentie (AI). Want juist de interdisciplinaire combinatie van bijvoorbeeld Damasio’s neurologisch onderzoek en de filosofische inzichten die voortkomen uit het nadenken over AI, zorgt voor een beter begrip ván, en ontzag vóór, de prestaties van de menselijke hersenen. In dit artikel legt Bas Leerintveld uit wat het frame-probleem is en waarom het ook nu nog relevant is.

Kennis zonder grenzen

By Inter

In dit artikel bespreekt Wim Rietdijk zijn radicaal rationalistische visie op de rol die de wetenschap zou moeten spelen. Hij hekelt het relativistische standpunt dat sommige moderne wetenschapsfilosofen innemen en wijst op de belangen die sommige mensen hebben bij het in stand houden van irrationaliteit.

De Kunst van het Kennis Maken

By Inter

In dit artikel gaat Johan van Benthem op zoek naar de studie van kennis en informatie binnen een moderne universiteit. Hierbij overschrijdt hij de traditionele faculteitsgrenzen en laat zien dat kennis voortkomt uit een samenwerking van verschillende vakgebieden.

Leren in een kennissamenleving

By Inter

We leven tegenwoordig in een kennissamenleving. Een belangrijke voorwaarde om actief mee te kunnen doen in deze samenleving en om deze op een hoog niveau draaiende te laten houden is het vermogen om innovatief te zijn. We moeten tegenwoordig in staat zijn om ons hele leven te kunnen blijven leren. Dit vraagt om een nieuwe manier van onderwijs. Hoe leren we om onszelf te laten leren? Joseph Kessels bespreekt in dit artikel hoe het onderwijs ons zou moeten leren hoe we ons hele leven kunnen blijven leren.

De gewillige geschiedenis

By Inter

‘De geschiedenis laat zich gewillig misbruiken. Als we niet goed op haar passen, misbruikt zij ons,’ aldus Alexander Albicher. Hij trekt in dit opiniestuk de onderwijskundige claim dat ‘het nieuwe leren’ tot een effectievere kennisverwerving heeft geleid in twijfel. Het schoolvak geschiedenis zou zich door de nieuwe visie op het leren vakinhoudelijk en epistemologisch van de geschiedwetenschap hebben vervreemd.

Zijn wij anders dan Nazi-beulen?

By Inter

De historici Christopher Browning en Daniel Goldhagen voerden in de jaren negentig een discussie over de jodenvervolging in Duitsland. Inzet was de vraag waarom honderdduizenden mensen actief en bewust hebben meegewerkt aan de massamoord op hun landgenoten. In dit artikel analyseert Daniel Paarlberg hun discussie. Hierbij besteedt hij niet alleen aandacht aan historische, maar ook aan psychologische en sociologische factoren.

Hebben wij een ziel te verliezen?

By Inter

In dit artikel zet Ed van den Heuvel zijn gedachten uiteen over de menselijke geest. Bestaat er zoiets als een menselijke geest? Is er eigenlijk een verschil met een dierlijke geest?

‘Darwin hat den Geist vergessen!’

By Inter

In dit artikel bespreekt Machiel Keestra het evolutionair denken van Nietzsche. Hoewel deze een aantal hoofdstellingen van de evolutietheorie onderschreef, had hij er ook de nodige kritiek op. Volgens hem werd er te weinig rekening gehouden met de rol die de menselijke geest speelt in de evolutie. Volgens Keestra zouden de recente ontwikkelingen in de evolutionaire psychologie dan ook interessant zijn geweest voor Nietzsche, aangezien hierin juist wordt onderzocht welke rol de mentale aspecten spelen in de evolutie.

Op naar een rijkere evolutionaire psychologie

By Inter

In dit artikel beschrijft Annemie Ploeger de stand van zaken in de evolutionaire psychologie. Ze betoogt dat de evolutionaire psychologie niet de metatheorie is die zij hoopt te zijn, omdat zij een eenzijdig beeld heeft van wat gaande is in verwante vakgebieden. Door toevoeging van ideeën en concepten van de evolutionaire ontwikkelingsbiologie, komt volgens haar de evolutionaire psychologie dichter in de buurt van de gewenste metatheorie.

Evolutie en cognitieve functies

By Inter

In dit artikel bespreekt Van Lambalgen een beroemd experiment uit de evolutionaire psychologie, dat aantoont dat mensen een logisch probleem beter kunnen oplossen in een sociale context, dan in een formele. Dit zou komen doordat onze redeneervermogens zijn ontstaan door natuurlijke selectie, waarbij de selectiedruk niet lag bij het oplossen van abstracte problemen maar bij het ontmaskeren van bedriegers in een sociale context. Van Lambalgen beargumenteert dat dit experiment vanuit logisch oogpunt niet deugt. Hij laat dit zien aan de hand van onderzoek dat hij zelf heeft uitgevoerd.